CHRISTIAN DIOR – Ο ΚΗΠΟΥΡΟΣ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ

 …Και ο Dior έπλασε τη γυναίκα, τοποθετώντας την στον παράδεισο της μόδας!

Κείμενο _ Kολάζ: Χριστίνα Ζήκου

 

Η φύση και οι θησαυροί της αποτέλεσαν τον καμβά έκφρασης του σπουδαίου couturier, Christian Dior, ο οποίος ξεκίνησε το ταξίδι του στη Granville, γαλλική επαρχία στην περιοχή της Νορμανδίας. Έχοντας ως πηγή έμπνευσης τον ολάνθιστο κήπο του πατρικού του σπιτιού, τον οποίον επιμελούταν αφειδώς, μένει πιστός στο ραντεβού του με την ευωδιά, την ομορφιά και την ποίηση της φύσης, που διεγείρει τις αισθήσεις του και τον κρατάει ζωντανό. Υποκλινόμενος μπροστά στο μεγαλείο της εικόνας που τον περιβάλλει, επιθυμεί να αναπαράγει το άνθος στην υπέρτατή του έκφανση, που δεν είναι άλλη από το περιτύλιγμα της γυναίκας με ενδύματα, αρώματα και αξεσουάρ που της χαρίζουν μία σιλουέτα λουλουδιού, η οποία παιχνιδίζει ανάμεσα σε ονομασίες άνθεων και παραμυθένιων χρωμάτων και κινείται σε ρυθμούς joie de vivre της Belle Epoque.

 


Το επονομαζόμενο πατρικό Les Rhumbs του Christian Dior στη Granville

 

Σύμφωνα με την «ετυμηγορία» μίας μάντισσας που ανίχνευσε την παλάμη του τότε 14χρονου Christian, το ντροπαλό αγόρι με τα ροδοκόκκινα μάγουλα θα γνώριζε ξαφνικά τη φτώχεια αλλά θα επανέκαμπτε σύντομα, χάρη στην ανταπόκριση του γυναικείου φύλου. Και έτσι έγινε. Στο κατώφλι της οικονομικής καταστροφής που συνόδευσε τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και το Κραχ, οι πλούσιοι γόνοι του Dior γνώρισαν την ανέχεια, ο λάτρης όμως των θεατρικών κοστουμιών δεν άργησε να βρει τον δρόμο του, ο οποίος ήταν στρωμένος κυριολεκτικά και μεταφορικά με ροδοπέταλα.


Ο Christian Dior με τη συνοδεία μοντέλων του

Καταπιάστηκε με το έργο των Edward Molyneux, Elsa Schiaparelli, Coco Chanel και Jeanne Lanvin, αφιερώνοντας τον χρόνο του στη δημιουργία εικονογραφήσεων και στην πηλοποιία -όλα αυτά φυσικά χωρίς να εγκαταλείπει τη μεγάλη του αγάπη, την κηπουρική. Τα καπέλα του μίλησαν αμέσως στην καρδιά των γυναικών, ενώ τα σχέδιά του τράβηξαν την προσοχή του couturier Robert Piguet και προσγειώθηκαν στις σελίδες της παγκοσμίου φήμης γαλλικής εφημερίδας Le Figaro.


Ο Christian Dior εν μέσω δημιουργιών του

Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Dior εργάστηκε δίπλα στον σπουδαίο σχεδιαστή Pierre Balmain, υπό την καθοδήγηση του Lucien Lelong. Παρά το γεγονός ότι οι γερμανικές κατοχικές δυνάμεις επιθυμούσαν να θέσουν τέλος στην κυριαρχία της γαλλικής υψηλής ραπτικής και τους περιορισμούς που συνοδεύονταν με την αυστηρότητα που υποδείκνυε ο πόλεμος, ο Dior, ως αντεπαναστάτης, χρησιμοποίησε την υπερβολή ως μέσο αντίδρασης στο κατεστημένο, προσφέροντας μία δόση από γκλάμουρ και όνειρο, που είχε τόσο ανάγκη το γυναικείο φύλο.

 


Κλασικό στυλ Christian Dior της δεκαετίας 1950 

Το 1945, έναν χρόνο μετά την απελευθέρωση του Παρισιού, ο 40χρονος πλέον Dior, ενώ είχε κληθεί να αναλάβει τα ηνία του οίκου Gaston, βρέθηκε να αντικρίζει την υπέρτατη πρόκληση, που δεν ήταν άλλη από τη δημιουργία του δικού του οίκου υψηλής ραπτικής. Συνένοχος στο «υφασμάτινο αυτό έγκλημα» ήταν ο Marcel Boussac, ο επονομαζόμενος «Βασιλιάς του Βαμβακιού της Γαλλίας», ο οποίος πίστεψε στο όραμα του σχεδιαστή και χρηματοδότησε το όνειρο Dior, που έμελλε να δει το φως της δημοσιότητας στις 12 Φεβρουαρίου 1947.


Ο Christian Dior με τη θρυλική editor της Vogue, Bettina Ballard


Ο χρηματοδότης του ονείρου Dior, Marcel Boussac

Σε μια νύχτα οι full skirts και τα Bar suits του Dior άλλαξαν το ρου της ιστορίας της μόδας, εισάγοντας το “New Look”, ένα νέο λουκ, που αγκαλιάζει τις γυναίκες σαν άνθος λουλουδιού, προσφέροντάς τους όχι μόνο ένα απόλυτα θηλυκό άγγιγμα πολυτέλειας και νεορομαντισμού, αλλά και το εισιτήριο για το όνειρο του παραδείσου που ο ίδιος ζούσε στο πατρικό του σπίτι.


Η σιλουέτα λουλουδιού αγκαλιάζει τη γυναίκα Dior με κομψότητα


Το Bar Suit, σε εικονογράφηση του Christian Berard

Στη δεκαετία που ακολούθησε, ο Christian Dior οραματιζόταν ολόκληρα σύνολα που ακολουθούσαν τη γυναίκα του οίκου από την κορυφή ως τα νύχια. Καπέλα, γούνες, κοσμήματα, γάντια, καλσόν, παπούτσια, κραγιόν, αρώματα – όλα συνέθεταν τη γυναικεία γκαρνταρόμπα και το μπουντουάρ με ονειρική διάθεση. Η δημιουργικότητά του ήταν τέτοια, που παρουσίαζε τις συλλογές του δύο φορές ετησίως, επαναπροσδιορίζοντας  και κατευθύνοντας τις γραμμές, όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στην Αμερική, στην οποία τύγχανε μεγάλης απήχησης. Οι Corolle (New Look), Tulip, Envol, Princess Line (Oval and Long), H- Line, A- Line, Y- Line αποτελούν τμήμα του πλούτου τον οποίο ο σπουδαίος σχεδιαστής μας παρέδωσε, προτού μας αφήσει λόγω καρδιακής ανακοπής σε ηλικία 52 ετών, καθηλώνοντας, με μόλις δέκα έτη δημιουργίας, τον οίκο Dior στον αιώνιο θρόνο της παριζιάνικης και παγκόσμιας υψηλής ραπτικής.


Η μπουτίκ Dior στην Avenue Montaigne στο Παρίσι